تجاریسازی کلیه مسیرهای جایگزین در کریدور
معاون حمل و نقل راه و شهرسازی با بیان اینکه به منظور فعالسازی این کریدور، بازسازی
حلقههای ضعیف یا مفقوده در طول زنجیره در دستور کار قرار دارد، گفت: توسعه مسیرهای
دریایی بنادر شمال ایران جهت اتصال به بنادر حاشیه دریای خزر از طریق برقراری خطوط
کشترانی منظم ایجاد می شود.
آدم نژاد ادامه داد: این امر سبب تقویت مسیرهای کریدور شمال جنوب و جنوب غرب جهت
اتصال به دریای سیاه خواهد شد. به موازات بهرهبرداری از مسیر ریلی شرق دریای خزر ساخت
مسیر ریلی رشت آستارا جهت تکمیل مسیر غربی کریدور شمال جنوب در پهنه ایران صورت
خواهد گرفت.
توجه به جذابیتهای توریستی کریدور شمال – جنوب
آدم نژاد در ادامه با اشاره به اینکه در کنار توسعه ترانزیت بار، بحث راهاندازی
و تقویت گردشگری درطول کریدور نیز در حال پیگیری است، گفت: در این خصوص مذاکرات مقدماتی
با برخی همسایگان انجام شده است و طرح این موضوع با سایر کشورهای عضو کریدور در دستور
قرار دارد.
وی ادامه داد: توجه به سابقه تاریخی کشور ایران و وجود جذابیتهای منحصربهفرد
گردشگری در بسیاری از شهرها از جمله اصفهان، شیراز و یزد و با توجه به امکانات و زیرساختهای
پیشبینی شده، تعریف بستههای گردشگری تاریخی، فرهنگی و حتی سلامتی و درمانی به صورت
مشترک حائز اهمیت است.
معاون راه و شهرسازی گفت:با توجه به وجود زمینههای گردشگری مشابه در منطقه قفقاز
شمالی، میتوان اقدامات موثری را بهطور دو یا چند جانبه شکل داد. در این راستا برقراری
خطوط هوایی مسافربری منظم بین ایران و قفقاز شمالی بسیار مهم است.
حمل و نقل پایدار و لزوم حفاظت از محیط زیست
معاون راه و شهرسازی تصریح کرد: موضوع حمل و نقل پایدار و لزوم حفاظت از محیط زیست
و کاهش مصرف سوختهای فسیلی یکی دیگر از مباحث در حال پیگیری در ایران است .
وی در ادامه با اشاره به مدیریت واحد و یکپارچه کریدور شمال – جنوب در سطح کشور
گفت: ما درایران علاوه بر ساخت و توسعه زیرساختهای حمل و نقلی در حوزههای مختلف به
دنبال ایجاد و توسعه مزیتهای رقابتی در کل زنجیر حمل و نقل کریدور در راستای تسهیل
و روانسازی ترانزیت هستیم.
آدم نژاد ادامه داد: با استقرار مفهوم
مدیریت کریدور در وزارت راه و شهرسازی به منظور تجاریسازی مسیرهای ترانزیتی ایجاد
مزایای رقابتی، شناسایی و توسعه پتانسیلهای تجاری در سطح بینالمللی، شناسایی و حل
مشکلات فرآیندی، ساختاری یا قانونی در حوزه ترانزیت در حال پیگیری است.
به گزارش عصرپرس، تاكنون ۶ اجلاس شورای هماهنگی كریدور شمال-جنوب برگزار شده كه آخرین اجلاس در سال ۲۰۱۵ در دهلینو هند تشكیل شده است و هفتمين اجلاس شوراي هماهنگي كريدورهاي ترانزيتي شمال-جنوب 13 و 14 اسفند ماه 1397 در هتل پارسيان اوين در حال برگزاری است.